اخبار بین المللی
شماره: 4438
1392/10/15 - 09:00
داروی جدیدی برای اسکیزوفرنی

درمورد اسکیزوفرنی اطلاعات زیادی وجود ندارد. تشخیص بر اساس علایم صورت می گیرد. درمان های کنونی که شامل داروهای خاصی است در مورد نیمی از بیماران کاربرد ندارد و در طول زمان بی اثر می شوند.

 به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، به تازگی محققان کشف کرده اند که یک فرایند سلولی به نام autophagy در مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش می یابد. این یافته ها پیشرفتی  در درک اسکیزوفرنی  محسوب می شود و می تواند منجر به آزمایشات تشخیصی جدید و درمان های دارویی نوین برای این بیماری شود. محققان می گویند مسیرهای مولکولی جدیدی را کشف کرده اند که در بیماری اسکیزوفرنی نقش دارند. با شناسایی و هدف قرار دادن پروتئین های موجود در این مسیر مولکولی ممکن است قادر به  تشخیص و درمان بیماری با روش های جدید و موثرتر شد.
 
autophagy فرایندی است که به کمک آن ترکیبات سلولی غیرکارآمد  و غیرمورد نیاز از بین برده می شود و فرایندی ضروری برای حفظ سلامت سلول به شمار می آید. زمانی که autophagy بلوکه شود می تواند منجر به مرگ سلولی شود. مطالعات متعددی بلوکه شدن autophagy  و مرگ سلول های مغزی دیده شده در بیماری اسکیزوفرنی را در ارتباط با هم نشان داده اند. مطالعه مذکور نیز به بررسی مرگ سلول های مغزناشی از بلوکه کردن autophagy پرداخته است. محققان با مطالعه RNA دریافته اند که در بیماران مذکور میزان پروتئین beclin 1   در بخشی از مغز به نام hippocampus که مرتبط به یادگیری و حافظه است، کاهش می یابد. beclin 1 در autophagy نقش مهمی  دارد. پژوهشگران می گویند با به کارگیری داروهایی که افزایش دهنده سطح beclin 1 هستند، autophagy مجددا آغاز خواهد شد. آن ها دریافته اند که سطح این پروتئین در خون بیماران طبیعی است و کمبود پروتئین تنها در hippocampus وجود دارد. آن ها همچنین افزایش پروتئین دیگری به نام activity-dependent neuroprotective protein یا ADNP را گزارش کرده اند. آن ها نشان داده اند که ADNP برای تشکیل و عملکرد مغز ضروری است. پژوهشگران معتقدند بدن سطح ADNP را افزایش می دهد تا بتواند زمانی که مقدار beclin 1 پایین است و autophagy کاهش یافته است ، از مغز حفاظت کند. بنابراین ADNP می تواند به عنوان بیومارکر در تشخیص این بیماری استفاده شود و با انجام یک آزمایش ساده خون بیماری اسکیزوفرنی تشخیص داده شود. آزمایشات قبلی محققان نشان داده است که ADNP با پروتئین دیگری به نام LC3 که در تنظیم autophagyدارای نقش است بر همکنش دارد.  پژوهشگران می گویند ممکن است این برهمکنش  در مکانیسمی که طی  آن ADNP. از مغز محافظت می کند، نقش داشته باشد. آن ها دارویی را طراحی و تولید کرده اند که توانسته است در مرحله دوم آزمایشات بالینی توانایی  بیماران اسکیزوفرنی را در انجام کارهای روزمره بهبود بخشند.  این دارو که NAP نام دارد  باعث افزایش autophagy در سلول های کشت داده شده نیز شده است. آزمایشات نشان داده است که این دارو بر همکنش ADNP و LC3 را تسهیل می کند.
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved